Vďaka pomoci našej spolupracovníčky Kvetky M. Vám prinášame preklad ďalšieho článku z výskumov slovanského osídlenia a hradísk v oblasti Balatonu v Maďarsku.
Robert Müller: Okolie rieky Zala v 8.-10. stor.
V tejto
prednáške sa budem zaoberať archeologickými pamiatkami
z juhozápadného Zadunajska, z okolia rieky Zala z 8.
po 10. stor.. Zala je najväčším tokom, ústiacim do Balatonu
a vteká doň pri jeho západnom konci. Prírodné podmienky
boli v posledných storočiach prvého tisícročia celkom
odlišné od dnešných. V neskoršom období doby sťahovania
národov bola jedna suchá perióda, počas ktorej bola hladina
Balatonu značne nižšia – svedčí o tom sídlisko z 8.
stor. vo Fonyód-Békatelep, ktoré sa nachádza asi 2 m pod dnešnou
úrovňou (Gyulai, 1987,124). Západná jazerná kotlina
predstavovala dnešnú oblasť Malého Balatonu s otvorenou
vodou, ale severný záliv smerom k Hévíz-u bol už v tých
časoch premenený na rašelinisko a natoľko vyschnutý, že
ním viedla cesta z Keszhely-u na západ k nízkym kopcom
pri Zalavári. Prievoz na konci poloostrova v mieste Fenékpuszta
tak strácal na význame. V 8. stor. sa stal Keszthely novým
centrom a diaľková obchodná cesta viedla cez Balatonhídvég,
tam kde ústila Zala do jazera.
Koncom
8. stor. predstavovala táto oblasť zvláštny a etnicky veľmi
pestrý obraz, pričom rieka Zala tvorila akúsi hranicu. Okolie
Keszthely-a bolo kontinuálne obývané už od rímskych čias. Tu
v okruhu asi 30 km sa nachádzajú pohrebiská tzv.
keszthelyskej kultúry, ktorej nositelia patrili ku zvyšku
neskoroantického obyvateľstva, ku ktorému sa po ovládnutí
Zadunajska Avarmi (568) pridávali rôzne skupiny ľudí z byzantskej
oblasti, a pravdepodobne tu boli usídľovaní (alebo
privandrovali) aj Germáni (Müller, 1992,
253-254, 278). Toto kresťanské obyvateľstvo tu žilo pomerne
nezávisle v okrajovej oblasti ranoavarského kaganátu.
Panujúca vrstva žila v opevnení v Keszthelyi-Fenékpuszte
(Sági , 1961, Barkóczi, 1968) a pravdepodobne udržiavala
pravidelné kontakty s Balkánom a Severnou Itáliou.
Okolo r. 630 sa táto vedúca vrstva postavila počas vnútorných
bojov v Avarskej ríši na stranu neskoršie porazenú. Trest ju
neminul, víťazní Avari dobyli pevnosť, zrovnali ju so zemou a tu
doteraz panujúca vrstva zmizla.. Tí, čo prežili, boli presídlení
do Keszthelya (Kovrig, 1958, 68-72). Ľud keszthelyskej kultúry sa
dostal pod vojenskú nadvládu Avarov a Avari začali osídľovať
aj túto oblasť. Strediskom vojenského velenia sa stal Gyenesdiás
(Müller, 1989)
na východ od Keszthelya. V strednej a neskorej avarskej
dobe, keď sa hranice Avarskej ríše posunuli na západ a JZ,
sa toto kresťanské obyvateľstvo dostalo do vnútra ríše a bolo
izolované od vonkajšieho sveta. Nemohlo držať krok so zmenami
módy v kresťanskej Európe a tak ich remeselníci iba
neustále kopírovali staršie ozdoby (šperky), ktoré sa postupne
stávali väčšími a hrubšími. Koncom 8. stor. dosahovali
náušnice košíčkového tvaru niekedy až priemer 8 cm, ihlice
(Stilusnadeln) boli nezriedka dlhšie ako 30 cm. Kotúčové spony
s kresťanskou tematikou zmizli, ale ako niečo nové sa
rozširili náramky s haďou hlavou na konci. Takýto materál
sa našiel aspoň na 14 pohrebiskách, ptreto je pomenovanie
keszthelyská kultúra oprávnené(Kovrig, 1958, 1960, Müller,
1992). Väčšinu týchto pohrebísk používali spoločne s Avarmi,
ale v rámci pohrebiska boli tieto hroby v inom priestore.
To znamená, že si po celé stáročia mohli zachovať svoju etnickú
identitu, čo sa dá vysvetliť ich kresťanskou vierou. Ich pohrebný
rítus je celkom odlišný od avarského, prebrali iba málo typov
šperkov (napr. perly v tvare melónových jadierok, niektoré
typy náušníc, drôtové náramky). Vedľa spoločných pohrebísk
nájdeme aj čisto avarské pohrebiská, ako napr. v Gyenesdiás-i.
Celkový počet tunajšej komunity nebol veľký, ale ku koncu 8.
stor. počet tu pochovaných značne narástol.
A nielen
tu! Západne od rieky Zala sa sídliská vyvíjali celkom odlišne.
Táto oblasť ostávala prakticky neosídlená od rímskych čias.
Začiatkom 7. stor. tu potom založili pohrebiská, ktoré sú z čias
Avarov v Karpatskom oblúku priam zvláštne. Tieto pohrebiská
sú totiž birituálne, patria do skupiny Pókaszepetk-Zalakomár
(Szőke,1994, 14-20, Cs. Sós – Salamon, 1995). Spopolnené
pozostatky v žiarových hroboch sa nachádzali jednak v urnách,
jednak bez urnien, vyskytli sa aj prípady čiastočného spopolnenia
mŕtveho, aj birituálny hrob. Nálezy prezrádzajú, že mŕtveho
uložili na hranicu oblečeného a so šperkami (ozdobami).
Niekedy vkladali do hrobov po spopolnení aj ďalšie dary. Kostrové
hroby sú typické ranoavarské s obvyklými darmi, iba niektoré
zvyklosti môžeme považovať za zvláštne: opasky sú často
ukončené liatymi tzv. byzantskými prackami a kovové kovania
sú zriedkavé. Často sa vyskytujú dvojhroby muža so ženou
(„vdovská obeť“), niekedy sú v jednom hrobe pochované až
tri osoby. Aj na konských postrojoch sa zriedka vyskytujú kované
(vybíjané?) kovové súčasti, pričom je zvláštne, že pri
mnohých koňoch umiestnili na sedlo hlinenú nádobu. Má sa za to,
že tieto pohrebiská pre Avarov a Slovanov boli zriadené
potom, čo Avari tiahli roku 602 pod vedením Apsicha proti Antom,
z tejto výpravy sem pritiahli a usídlili tu zajatých
Du(d)lebov (Szőke, 1992, 139-143). Okolo 670-680 boli tieto
pohrebiská opustené a toto obyvateľstvo sa vrátilo späť až
po zhruba jednom storočí. Väčšina pohrebísk sa potom opäť
používala a boli tam birituálne hroby.
Z 8.
stor. takmer nepoznáme písané pramene o Avaroch. Sitácia sa
mení od roku 791, po úspešnom ťažení Karla Veľkého proti
Avarom. Môžeme predpokladať, že keď v roku 796 Pippin
zorganizoval konferenciu za prítomnosti Akvilejského patriarchu
a biskupa zo Salzburgu na Dunaji o budúcom obrátení
Avarov, pričom sa hovorilo o kresťanoch , žijúcich medzi
Avarmi aj so svojimi kňazmi, myslelo sa tým čiastočne aj na
obyvateľstvo s keszthelyskou kultúrou. Slovanov, žijúcich
medzi riekami Zala a Mura možno identifikovať aj podľa
zdrojov z 9. stor., v ktorých sa spomínajú miestne mená
v tejto oblasti ako Tudleipin, Dudleipa. Najdôležitejším
prameňom pre túto oblasť je Conversio Bagoariorum et Carantanorum
(ďalej CBC), napísané v Salzburgu okolo 870 a zaoberá
sa hlavne udalosťami v okolí Zalaváru.
Veľké
zmeny v politických a mocenských vzťahoch po rozpade
Avarskej ríše sa odzrkadlili v dejinách tunajších sídel až
neskôr. Predtým používané pohrebiská sa spočiatku naďalej
využívali. Pri obetných daroch však vidno už zmenu. Hroby sú
čoraz chudobnejšie, v avarských mužských hroboch nachádzame
stále menej ozdobených (vybíjaných) opaskov, nakoniec zdobené
opasky úplne vymiznú. Aj v ženských hroboch sa objavujú
stále častejšie jednoduché drôtové náušnice s niekoľkonásobným esovitým zakončením alebo špirálovým
príveskom, ďalej sa objavujú aj kúsky importované zo západu.
Iba niektoré hroby bojovníkov sú bohato vystrojené, najmä jedna
skupina bohatých hrobov z pohrebiska založeného koncom 8.
stor. pri Vörs-Papkert B (Költő-Szentpéteri, 1990, 69-78).
Pohrebiská
keszthelyskej kultúry boli najskôr opustené ešte pred koncom
prvej tretiny 9. stor. Súvisí to určite aj s tým, že
tunajšie kresťanské obyvateľstvo sa vďaka svojim tradíciám
omnoho ľahšie prispôsobilo novej situácii a krátko po
započatí práce misionárov zo Salzburgu sa vzdalo svojich
zvláštnych krojov a svojich mŕtvych pochovávalo na západný
spôsob väčšinou bez pohrebnej výbavy okolo novopostavených
kostolov. Tým sa stávajú ťažšie sledovateľnými pre
archeológiu. Ako dlho sa mohli avarské pohrebiská ďalej používať
je sporné. Vedľa názoru, že sa používali až do polovice 9.
stor. (Szőke, 1992b), si môžeme predstaviť aj to, že boli
opustené už pred vytvorením sídliskovej aglomerácie v Zalavári.
Niekoľko chudobných pohrebísk založili až začiatkom 9. stor.
prisťahované skupiny ľudí, ako napr. v Balatonszentgyörgy-i
(Müller, 1994a, 66-67).
Veľké zmeny nastávajú okolo roku 840
s objavením sa a pôsobením Pribinu. Ako píše CBC:
„Medzitým dal...kráľ...Priwinovi do léna oblasť v dolnej
Panónii, ktorá leží na rieke Zala. Potom sa tam usadil, postavil
si pevnosť v močaristých lesoch okolo Zaly, zhromaždil ľud
okolo seba a stal sa v tom kraji veľkým pánom (CBC 11,
Wolfram, 1979, 53). V skutočnosti dnes nedisponujeme exaktnými
údajmi o tom, či bažinatá oblasť na dolnom toku Zaly,
jednotlivé ostrovy a pobrežné pásy boli osídlené už pred
rokom 840. To súčasne znamená, že nález tu založených
pohrebísk a sídlisk hrá dôležitú rolu pri absolútnom
datovaní stredoeurópskych nálezov z 9. stor. Pravidelné
výskumy hradného ostrova Zalavár ako aj mnohé nutné záchranné
výskumy v širokom okolí súvisiace s projektom Malého
Balatonu, vydali detailný obraz o sídliskovej aglomerácii
v Zalavári (urbs paludarum). Táto oblasť bola po roku 840
husto osídlená. Kniežací dvor na hradnom ostrove (Vársziget)
Zalavár bol chránený viackrát obnovovaným opevnením
z brván a s kamenno-drevenou konštrukciou. V severnej
časti ostrova bol naviac palisádový múr (!!!), ktorý zrejme
ohraničoval samotný Pribinov a Koceľov dvorec. Vnútri tohto
dvorca sa nachádzal trojloďový kostol s polkruhovou apsidou
a veľkou predsieňou na západnej strane (Westwerk). Na svetlo
vyšli aj pozostatky múrov krypty s kruhovým pôdorysom. Pod
podlahou sa našli úlomky pozláteného aj farebného okenného
skla, ktoré vykazujú určitú príbuznosť s okenným sklom
z Lorschu. Identifikácia tohto veľkého kostola je sporná,
označuje sa ako mariánsky kostol (Cs. Sós, 1994, 87-90), ale aj
ako kostol sv. Hadriána (Szőke, 1994, 47), oba sa spomínajú
v CBC. V južnej časti ostrova stál tiež jeden
trojloďový kostol, ktorý sa v posledných storočiach celkom
rozpadol. Jeho pôdorys poznáme z jedného vymerania v 16.
stor., ale hroby okolo kostola svedčia o tom, že bol postavený
tiež v 9. stor. (Cs. Sós, 1963, 42-68). CBC spomína ešte aj
tretí kostol, zasvätený sv. Jánovi Krstiteľovi. V tomto
prípade sú výskumníci zajedno, že sa jedná o taktiež
trojloďový kostol na ostrove Récéskút. Predpoklad, že tu pred
kamennými kostolmi stáli 2 drevené alebo kamenno-drevené kostoly,
bol vyvrátený (Szőke, 1976, 76-84). Juhozápadne od hradného
ostrova bol založený jeden panský dvorec (curtis). Palisádová
ohrada štvorcového pôdorysu chránila jeden drevený kostol
aj pravdepodobne hrázdený panský dom (Müller, 1994). Tento
panský dvorec snáď môžeme stotožniť s Wittimarovým
sídlom, kde na Vianoce roku 864 arcibiskup Adalwin zasvätil kostol
sv. Štefanovi Mučeníkovi.
Okolo
všetkých kostolov sa nachádzali cintoríny, na ktorých boli mŕtvi
pochovávaní podľa kresťanských zvyklostí.. To znamená, že
prevažná väčšina hrobov bola bez darov. Iba málo hrobov
obsahovalo šperky, ozdoby, väčšinou z drahých kovov,
v mužských hroboch nástroje, zbrane alebo ostrohy.
Potravinové dary sa vyskytujú len ojedinele. Najlepšie analógie
k nájdeným šperkom poznáme z veľkomoravských
pohrebísk, ale objavujú sa aj také, ktoré pochádzajú z iných
regiónov.
Okolo centra Mosaburgu bol usídľovaný služobný
ľud. Ostrovy aj oba brehy rieky boli v močaristom teréne
pospájané početnými drevenými mostovými cestami (“Knüppelwegen” ) (Csalog, 1960). Ich
pohrebiská majú celkom iný charakter. Nikdy sa nenachádzajú
okolo nejakého kostola a naďalej tu silne prežívajú všetky
pohanské zvyklosti (Müller – Szőke, 1989, 84-96, Müller,1992a,
Szőke, 1992a). Zdá sa, že niektoré pohrebiská
(Esztergályhorváti-Alsóbárándpuszta, Zalaszabar-Kisesztergály)
boli založené v pohanských posvätných hájoch, vo veľkých
kruhoch o priemere 10-15 m totiž hroby chýbajú, iba v jedinom
prípade bol práve v strede takéhoto kruhu pochovaný mrzák –
naproti tomu smerom k okrajom kruhov sa počet hrobov zahusťuje.
Takmer v každom hrobe bol potravinový či nápojový dar. Svedčia
o tom kosti hydiny, vajcia, zriedkavejšie kosti zo svine, hovädzieho
dobytka alebo ovce/kozy, prípadne keramické nádoby, stolová
keramika s lešteným povrchom a malé drevené vedierka. Šperky sú
podobné tým na kresťanských cintorínoch, ale väčšinou len z
bronzu a iba zriedka zo striebra. Niektoré spoločenstvá slúžili
aj so zbraňou (Garabonc-Ófalu I.) čo dokladajú aj zbrane položené
do hrobov. Zbrane sa našli aj na pohrebisku pri
Keszthely-Fenékpuszta, kde bolo v polovici 9. stor. obnovené
opevnenie a pred jeho južnou bránou sa zriadilo pohrebisko. Na
tomto pohrebisku sa takisto uplatňujú pohanské zvyklosti (Cs.
Sós, 1961), ale sú iné ako na pohrebiskách okolo Zalaváru (Bóna,
1968, 119). Ešte ďalej, asi 20 km západne od Mosaburgu/Zalaváru,
na pohrebisku Alsórajk boli mŕtvi pochovávaní birituálne ešte
aj v druhej polovici 9. stor. (Szőke, 1994, 49). Ukazuje sa, že vo
Vörs-i používalo pozdnoavarské obyvateľstvo svoje pohrebisko
kontinuálne až do príchodu Maďarov, aj pritom treba rátať aj s
príchodom (privandrovaním) jednej ďalšej etnickej skupiny
(Költő-Lengyel-Pap-Szentpéteri, 1992).
Ohľadne 9. stor. môžeme konštatovať, že sa naďalej
používa predovšetkým väčšina predtým – niekedy až koncom
8. stor. - zriadených pohrebísk. Najprv boli opustené pohrebiská
keszthelyskej kultúry, neskôr aj väčšina čisto avarských alebo
avarsko-slovanských birituálnych pohrebísk. Reštrukturalizácia
sídliskovej siete mohla súvisieť aj s vybudovaním nového
mocenského a správneho centra v Mosaburgu-Zalavári. Na základe
veľkého počtu pohrebísk usudzujeme, že okolie dolného toku
rieky Zala bolo v 9. stor. veľmi husto osídlené. Vedľa potomkov
pôvodného obyvateľstva tohto regiónu môžeme podľa písomných
prameňov, ako aj podľa stredovekých zemepisných názvov, sledovať
príchod rôznych etnických spoločenstiev, ako napr. južných
Slovanov, západných Slovanov, Germánov. Archeologický materiál
neumožňuje určiť etnickú príslušnosť spomenutých skupín,
spoločenstiev s absolútnou istotou, pretože prevažná väčšina
nálezov predstavovala tovar (Handelsware) zodpovedajúci všeobecnej
stredoeurópskej móde tých čias, pravda, aj s regionálnymi
zvláštnosťami. Omnoho viac výsledkov môžeme čakať od
antropologicko-morfologických a sérologických výskumov. Doteraz
spracovaný osteologický materiál svedčí o tom, že tu pri rieke
Zala musíme počítať okrem potomkov pôvodného obyvateľstva z
bezprostredného okolia aj so skupinami, ktoré prišli zo
vzdialenejších oblastí Karpatskej kotliny, z Moravy, z franskej
oblasti, ale aj z Korutánska, s južnými Slovanmi (Timocanen und
Abodriten), dokonca musíme počítať aj s Bulharmi od Dunaja (Éry,
1992, Szőke, 1994, 49-50).
Videli sme, že rozpad Avarskej ríše sa v
archeologickom materiáli odzrkadlil predovšetkým nepriamo. Ešte
menej zmien sa dalo vypozorovať po veľkom obrate na prelome 9./10.
stor. , keď po roku 900, neskôr po bitke pri Bratislave roku 907 sa
celé Zadunajsko dostalo do uhorského područia. Sídliská z 9.
stor. sú naďalej obývané a používajú aj svoje pohrebiská. O
tom, že vedúca vrstva z karolingského obdobia zmizla, svedčia len
nepriame znaky. Napr. pri panskom dvorci na ostrove Borjúállás bol
strhnutý palisádový múr a tak už nič nebránilo priestorovému
rozširovaniu pohrebiska. Na cintorínoch okolo kostolov akosi
pribúdajú aj pohanské úkazy.
Podľa tradície aj podľa prameňov z arpádovských
čias pripadla oblasť na sever a západ od Balatonu tretiemu
najvýznamnejšiemu maďarskému kmeňu (Kál horka – jeden z
Arpádových vojvodcov), kmeňu Lád alebo Vérbulcsú. Napriek tomu
sa Maďari na tomto území spočiatku neusídľovali. Jedine na
pohrebisku vo Vörs-i sa našli hroby s nálezmi typickými pre
zaberateľov územia. Neskorokarolingské obyvateľstvo žilo v
pokoji ďalej aj v prvej polovici 10. stor. Nevieme, kedy sa prestalo
pochovávať na väčšine pohrebísk. Jedno je isté:
charakteristické ozdoby pospolitého ľudu, ktoré sa asi do
polovice 10. stor. rozšírili do celej Karpatskej kotliny, tzv.
belobrdská kultúra, sa na tunajších pohrebiskách nenašla.
Belobrdský materiál je známy len z hradného ostrova (Zalavár),
iba tam môžeme rátať s kontinuitou. Ale ani pri opustených
sídliskách nemožno pozorovať stopy po pustošení. Na miestach,
ktoré pôvodné obyvateľstvo opustilo, sa Maďari spočiatku
neobjavujú. Až v poslednej tretine 10. stor. sa objavujú prvé
nálezy po maďarskom pospolitom ľude, ten sa ale neusídľuje v
bažinatom teréne na ostrovoch či na brehoch rieky, ale na vyššie
položených hrebeňoch piesočnatých kopčekov (Müller, 1991,
171-172, Tettamanti, 1971, 244).
Müller, Robert : Die Umgebung des Zala Flusses im 8.-10. Jahrhundert. In: Central Europe in 8th-10th Centuries - Mitteleuropa im 8.-10. Jahrhundert. Bratislava, Ministry of Culture of the Slovak Republic - Slovak Academy of Sciences 1997, s. 74-80.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára